
 

 

140 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

DOI:  https://doi.org/10.34069/AI/2022.58.10.15 
How to Cite: 

Kozhanov, A., Sikorska, V., Shypotilova, O., Myrgorodska, N., Kurasova, N., & Nenov, I. (2022). Ukrainian oppositional press 

during the late 1980s – the early 1990s: social-communicative aspect. Amazonia Investiga, 11(58), 140-150. 
https://doi.org/10.34069/AI/2022.58.10.15 

 

Ukrainian oppositional press during the late 1980s – the early 1990s: 

social-communicative aspect 
 

Українська опозиційна преса кінця 1980-х – початку 1990-х років: соціально-

комунікативний аспект 

  
Received: October 25, 2022                      Accepted: November 27, 2022 

  

Written by: 

Andrii Kozhanov56 

https://orcid.org/0000-0002-6696-6874 

Victoriia Sikorska57 

https://orcid.org/0000-0001-7278-8464 

Olena Shypotilova58 

https://orcid.org/0000-0002-9842-8157 

Natalia Myrgorodska59 

https://orcid.org/0000-0001-5850-754X 

Nataliya Kurasova60 

https://orcid.org/0000-0001-8672-0110 

Ivan Nenov61 

https://orcid.org/0000-0002-4312-7082  

 

Abstract 

 

The article is researched with the problem of the 

socio-communicative influence of the Ukrainian 

opposition press of the late 1980s and early 

1990s on Soviet and post-Soviet society. The 

researchers established that the founders of such 

publications were activists of public 

organizations, including the Ukrainian Helsinki 

Union and the People's Movement of Ukraine. 

The role of the famous Ukrainian political figure, 

dissident and journalist Vyacheslav Chornovil in 

the development of the press service of the UHU 

has been clarified. Namely, V. Chornovil 

initiated the establishment of “Ukrayinskiy 

Visnyk”, the independent information agency 

UNVIS. During 1989-1990 members of 

opposition organizations established press 

services network in Moscow, Kyiv and Lviv, and 

also actively cooperated with well-known 

information organizations such as Radio Liberty.  

The independent information agency UNVIS 

created by Vyacheslav Chornovil with like-

minded people became an important factor in the 

establishment of a number of independent 

  Анотація 

 

У статті досліджено соціокомунікативний 

вплив на радянське і пострадянське 

суспільство української опозиційної преси 

кінця 1980-х - початку 1990-х років. 

Дослідниками встановлено, що засновниками 

такого роду видань стали активісти 

громадських організацій таких, як Українська 

Гельсінська спілка і Народний Рух України. 

З’ясовано, роль постаті відомого українського 

політика, дисидента і журналіста Вячеслава 

Чорновола в розбудові пресової служби УГС. 

Саме, В. Чорновіл став ініціатором заснування 

«Українського вісника», інформаційної 

незалежної служби УНВІС. Упродовж 1989-

1990 рр. члени опозиційних організацій 

утворили мережу прес-служб у Москві, Києві 

та Львові, а також закордоном активно 

співпрацювали з відомими інформаційними 

структурами, такими як наприклад, Радіо 

Свобода. Утворена інформаційно-пресова 

служба УНВІС Вячесловом Чорноволом із 

однодумцями стала важливим фактором до 

 

56 PhD (Candidate of Historical Sciences), Department of Ukrainian studies, National University Odessa maritime academy, Ukraine. 
57 Candidate of philological sciences, faculty for work with foreign students, Odessa National Maritime University, Ukraine. 
58 PhD (Candidate of Historical Sciences), Department of pre-university training, Оdessa national maritime University, Ukraine. 
59 Department of Pre-university Training, Odessa National Maritime University, Ukraine. 
60 Department of Pre-university Training, Odessa National Maritime University, Ukraine. 
61 PhD (Candidate of Political Science), Department of Pre-university Training, Odessa National Maritime University, Ukraine. 

Kozhanov, A., Sikorska, V., Shypotilova, O., Myrgorodska, N., Kurasova, N., Nenov, I. / Volume 11 - Issue 58: 140-150 / 

October, 2022 
 

 

https://doi.org/10.34069/AI/2022.58.10.15


Volume 11 - Issue 58 / October 2022                                    
                                                                                                                                          

 

141 

http:// www.amazoniainvestiga.info               ISSN 2322 - 6307 

newspapers and publications, and foundation of 

self-publishing libraries.   

 

Keywords: independent press, People`s 

Movement of Ukraine, self-publisher, activists, 

dissident. 

заснування ряду незалежних газет і видань, 

створенню бібліотек самвидаву. 

 

Ключові слова: незалежна преса, Народний 

Рух України, український самвидав, активісти, 

дисидент. 

 

Introduction  

 

 

The Ukrainian self-published press was founded 

still in 1929. A well-known Ukrainian historian 

and journalist Vakhtang Kipiani connects this 

event with the name of the Kharkiv writer Ivan 

Bagrianiy, who had published an “Ave Maria” 

collection and had put, instead of the name of the 

publishing house, the word “Self” in the 

publisher’s imprint. The author distributed his 

books into small book selling stores, and then 

informed his friends of where these books can be 

bought. Later on, however, the Soviet authorities 

still learned about these copies and confiscated 

them. 

 

The phenomenon of self-publishing was renewed 

during 1964-1965 in the Ivano-Frankivsk region 

by a group of activists headed by Zynoviy 

Krasivskiy. They created a magazine “Will and 

Motherland”. The magazine consisted of 13-22 

typewritten pages and was issued quarterly. In 

the conditions of the underground, publishing of 

such a magazine was quite a difficult process not 

only because of the pressure of authorities, but 

also because of the technical difficulty of the 

copies’ making up (Salaban, 2019). 

 

During the 1980-1990, the newly-based public 

and political associations in the Ukrainian SSR 

started launching their own network of self-

published underground periodicals, which 

gradually became the basis for creating an 

independent press of Ukraine. 

 

The Ukrainian self-publishing can be classified 

according to thematic genres: religious, sports, 

musical, humorous, as a mass media and political 

one. In our study, we will examine the 

oppositional self-publishing during the 1980s – 

1990s, because it became the main instrument of 

enlightenment and anti-propaganda to the Soviet 

Union’s totalitarian model. Opposition 

organizations actively used various leaflets, 

ballot papers and newspapers in their fight 

against the communist authorities. 

 

Literature Review 

 

Among the latest scientific studies of this 

problem, we can name the academic works by 

historians O. Bazhan, V. Danylenko,                                

V. Derevinskiy, A. Kaminskyi, G. Kasianov, 

S. Kulchytskiy and others. 

 

Another group of scientific studies includes the 

works of O. Obertas, V. Derevinskiy, V. Kipiani, 

A. Kozhanov, Ya. Seko, O. Shanovska and 

O. Shypotilova. 

 

More substantially the theme of the self-

publishing was examined in the monograph by 

O. Obertas “Ukrainian Self-Publishing” 

(Obertas, 2010). However, as to the historian                  

Ya. Seko’s opinion, this monograph places the 

research emphasis on the texts’ analyzing and so 

there can be no talk about making any serious 

estimation, with the origins of the Ukrainian self-

publishing remaining as vague as the Andromeda 

nebula (Seko, 2012). The monograph is focused 

not so much on the circumstances of place and 

time, but on the complex of problems of the 

essence and characteristic features of the self-

publishing. In meanwhile, for an average reader, 

a statement that the self-publishing was created 

by the men of the sixties is quite sufficient to be 

believed to (Kozhanov, 2014). 

 

Besides, the work of O. Shanovska, focused on 

the research of the Ukrainian self-publishing – 

which had turned into a powerful and popular 

reaction to the Soviet ideology as well as its 

moral and ethical outlook – has also became a 

valuable contribution to this study. As to 

O. Shanovska, the self-publishing highlighted 

the main ideological trends of the opposition 

movement in Ukraine during the 1960s-1980s. 

Publications of the self-published press hit their 

peak within 1965-1972, whereas an especial 

influence and importance was reached by 

“Ukrayinskiy Visnyk” that emerged in 1970. So 

the historian O. Shanovska, in her scientific 

study, came to the conclusion that the Ukrainian 

self-published press served as a means of the 

Ukrainian people self-affirmation, and so the 

self-published editions’ spreading reflected the 

continuing struggle of Ukrainians for their 

national self-determination during those violent 

decades (Shanovska, 2017). 

 



 

 

142 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

Purpose and importance of the article  

 

The purpose of the study is to carry out, on the 

basis of materials of periodicals as well as 

archival and published documents, a 

comprehensive historical analysis of the process 

of formation of the Ukrainian oppositional self-

published press during the late 1980s – the early 

1990s; to estimate the level of mutual influence 

between printed editions of the above mentioned 

topics and social-political processes taking place 

in the Ukrainian SSR. 

 

The researchers set themselves the following 

tasks: to assess the state of the scientific study; to 

reveal the influence of socio-economic and 

political factors on the process of formation of 

the Ukrainian oppositional self-published press 

during the late 1980s – the early 1990s; to 

analyze the interrelation between the republican 

authorities and the opposition press during the 

last years of the USSR existence; to summarize 

their research’s results and outline the scope of 

their further searches. 

 

Methodology 

 

The theoretical and methodological basis of the 

article consists of the historical, interdisciplinary 

and systematic approaches, as well as principles 

of historicism, ideological pluralism, etc. – which 

made it possible to reveal, with a sufficient 

completeness, the specifics of the formation and 

functioning of the Ukrainian oppositional self-

publishing press during the late 1980s – the early 

1990s. 

 

One of the basic principles the researchers were 

guided with while making their study was the 

principle of historicism. This principle implies 

taking into account of the specific historical 

conditions under which the examined processes 

take place, in order to avoid anachronisms and 

false generalizations. Implementation of the 

principle of historicism in conformity with the 

desired goal makes it possible to identify the 

main tendencies of appearing and functioning of 

the periodicals of the above mentioned topics 

based on a number of facts obtained from the 

research work’s source base. 

 

Compliance with this principle determines the 

sequence and continuity of the process of 

formation of the system of the Ukrainian 

oppositional self-published periodicals, formed 

on the ideological soil of the dissident self-

publishing, was embodied in numerous 

publications of the informal movement and 

developed in the form of a wide network of 

independent publishing houses of national 

democratic orientation. The substantiation of the 

main ideological principles of most 

representatives of national-democratic political 

orientation (this applies also to the thematic 

content of their relevant editions) within the 

framework of the principle of historicism makes 

it possible to realize the origins of their 

programmatic provisions (thematic headings, 

main slogans) as a logical embodiment and 

response to the Ukrainian population’s socio-

cultural and daily living needs of that time 

period. The forms of existence and development 

of the off-censorial (informal) press, that is, the 

self-published press – the opposition press as 

such, during the 1980s – 1990s, are an adequate 

consequence of quite specific historical 

conditions and circumstances. 

 

The study’ systematic approach promotes 

adequate defining of the scientific problem, 

outlines an effective strategy of its research. The 

implementation of the systematic approach 

involves the research of the system’s genesis (in 

this case, it is a network of national democratic 

printed editions) and examining of the level of its 

relationship with other systems (for example, 

with the all-Ukrainian mass media network), the 

regularities of the elements’ combining into a 

single system, etc. 

 

In the study, the national and democratic 

movement is also regarded as an especial system 

(for example, the system of ideological 

principles) in a broad sense, within which the 

activity of its separate units – press organs of the 

organizations, which make this activity – is 

taking place. Thus, examination of the issue of 

structural forming and development of the 

Ukrainian oppositional self-published 

periodicals can’t be considered complete without 

analysis of similarities, essential manifestations 

of liberation movement in particular, and social-

political, as well as economic situation in the 

state upon whole. 

 

While studying the history of the press of the 

People’s Movement of Ukraine, the Ukrainian 

Helsinki Group, the Ukrainian Republican Party 

and others at the turn of the 80-90s of the 20th 

century, the researchers adhered to an 

interdisciplinary approach. Thus, the scientific 

research made by the specialists in political 

science, philology and sociology makes it 

possible to significantly enrich the 

methodological basis and conceptual apparatus 

of the study. 

 

 



Volume 11 - Issue 58 / October 2022                                    
                                                                                                                                          

 

143 

http:// www.amazoniainvestiga.info               ISSN 2322 - 6307 

Results and Discussion 

 

Before starting examining the scientific 

intelligence, we will consider the definition of 

the notion of “self-publishing” as it is interpreted 

by historians. A well-known researcher of the 

Ukrainian dissident movement of the late 1960-

1980s Oleg Bazhan admits that “self-publishing” 

is an uncontrolled by the state means of 

distributing of the off-censorial literature: 

prohibited fictional, philosophical and socio-

political works of Ukrainian and foreign authors, 

reprints of religious (liturgical) books as well as 

Ukrainian pre-revolutionary and emigration 

publications; declarations, petitions, pleas and 

letters of the participants of the Ukrainian 

national liberation movement of the 1960-1980s 

(Bazhan, 1998). Thus, creation (rewriting by 

hand and set on carbon paper, photocopying, 

reproduction on printing machines, rotaprints, 

hectographs, etc.) and distribution (transmission 

from hand to hand through friends or like-minded 

people, by mail, by putting stealthily to others’ 

doors) of different from the official ideological 

narratives original journalistic, prosaic and 

poetic works, in which the deformations of the 

Soviet society were analyzed, were considered 

by the Ukrainian intelligentsia as a peculiar form 

of the implementation of the speech freedom 

guaranteed by the Soviet constitution, as an 

“intellectual” resistance to the Communist 

regime in the Ukrainian SSR and the USSR 

(Bazhan, 2013). 

 

There are 3 stages in the history of the Ukrainian 

self-publishing. The first stage is a literary one; it 

implies literary-critical articles which, for 

various reasons, could not be published in 

Ukraine (the early 1960s). The second stage is 

the emergence of political articles and spreading 

of anonymous “denunciatory” journalism (1963-

1968). The third stage includes the spreading of 

self-published policy documents as well as 

socially significant texts with authors’ signatures 

(2nd half of the 1960s-1980s). (Bazhan, 1998). 

 

The main topics of the Ukrainian 1960-1980s’ 

self-publishing were the USSR national policy, 

the problem of the Ukrainian language 

functioning, manifestations of anti-Soviet 

resistance and the state of civil freedoms in the 

Ukrainian SSR. Among the main documents of 

the political self-publishing, distributed in an 

underground way in Ukraine, was an article by 

Ye. Proniuk (1964) “The state and tasks of the 

Ukrainian liberation movement” and the work by 

I. Dziuba (1970) “Internationalism or 

Russification?”. Thanks to the self-publishing, in 

Ukraine during 1960-1970 circulated the works 

“The Mischief of Being Clever” and “Justice or 

Recurrence of Terror?” by V. Chornovil, etc 

(Bazhan, 2013). 

 

Since 1970, “Ukrayinskiy Visnyk” (chief editor 

– V. Chornovil), an off-censorial literary 

publicistic magazine focused on human rights’ 

defense topics, started being published; the 

magazine touched upon the social-political 

problems of the Ukrainian society and provided 

specific examples of persecution of differently-

minded ones by the authorities. At the end of 

1976, over 3 thousand documents (by both 

Ukrainian and Russian dissidents) of self-

published literature were issued in Ukraine 

(Chornovil, 2009). 

 

The main self-publishing centers were Kyiv, 

Lviv, Ternopil, Kharkiv and Cherkasy. There 

was also a church self-publishing, whose editions 

faced the highest dissemination among the 

believers of the denominations that were 

unregistered and prohibited by the authorities, 

that is, the Evangelical Christians-Baptists, 

Pentecostals, Seventh Day Adventists, Jehovah's 

Witnesses and Greek Catholics (Derevinskiy, 

2010). 

 

The widespread dissemination of the self-

published editions stimulated the political 

leadership of the USSR and the Ukrainian SSR 

to start developing the measures “On 

Counteraction the Illegal Distribution of Anti-

Soviet and Other Harmful Materials”, approved 

by the decisions of the Central Committee of the 

CPSU and the Central Committee of the CPU in 

June-July 1971. Despite the strong counteraction 

of the ruling authorities, during the1960-1980 the 

self-publishing remained a political factor that 

influenced the social-political situation in the 

Ukrainian SSR, contributed to the consolidation 

of national-patriotic forces and served as a means 

of disseminating of objective information about 

Ukraine (Zinkevich & Obertas, 2010). 

 

In the days of “the Gorbachiov's restructuring”, 

the Ukrainian SSR faced a widespread 

dissemination of the self-published periodicals: 

newspapers, magazines, bulletins and almanacs. 

Among the most famous Ukrainian opposition 

editions of 1989-1990 there were “Vilne Slovo”, 

“Golos Vidrodzhennia”, “Evshan-Zillia”, 

“Kafedra”, “Postup”, etc. 

 

And now let us examine in more detail the 

process of forming of the oppositional self-

published press in the Ukrainian SSR during the 

late 1980s – the early 1990s. The development of 

the national-democratic movement at that time 



 

 

144 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

took place under extremely unfavorable 

conditions of the informational vacuum caused 

by the Soviet Communist Party’s monopoly on 

the mass media system. Thus, to a large extent, 

the efficiency and effectiveness of most non-

governmental organizations depended on their 

ability to create alternative communication 

channels with public. Under such circumstances, 

the oppositional press not only performed the 

functions of a propagandist of a particular 

association’s ideas, but also turned into a single 

possible form of participation in the political life 

of the country. A showpiece of examining the 

problem of information and publishing activities 

of the opposition movements of the second half 

of the 1980s – the early 1990s can serve the 

Ukrainian Helsinki Union (since April 1990 – 

Ukrainian Republican Party). Given the 

significant contribution of the Union leaders to 

the struggle for the Ukrainian society 

democratization, establishment of civil rights, 

formation of a multiparty system and 

development of an independent state, the issue of 

the information and publishing work of the 

Ukrainian Helsinki Union and the Ukrainian 

Republican Party is quite significant. 

 

Obviously, the outlines of the future information 

and press service of the Ukrainian Helsinki 

Union were formed almost simultaneously with 

the founding of the Union itself on July 7, 1988. 

The formation of personnel policies, as well as 

the material and technical base of the Union’s 

information structures is closely connected with 

the activity of V. Chornovil and “Ukrayinskiy 

Visnyk” which he headed. 

 

In meanwhile, the operative materials of the 

KGB management in Lviv region indicated that 

already in the 1988 summer, the Union’s 

members actively sought an apartment or house 

to be rent for the editorial office of the 

“Ukrayinskiy Visnyk”. At that time, V. 

Chornovil “persistently sought the possibility of 

increasing of the “Ukrayinskiy Visnyk” 

circulation and new methods for its distribution 

... he expected to receive an automated printing 

device with a mini-computer from abroad”. Since 

“Ukrayinskiy Visnyk” enjoyed a high demand 

among the population and became a subject of 

speculation (price for one copy in the black 

market reached about 120-150 rubles), the 

KGB’s information and analytical department 

suggested the financial control bodies and the 

Department Against Misappropriation of 

Socialist Property should have been switched to 

the investigation of the activity of the magazine’s 

editorial staff (Kozhanov, 2014). 

 

The Ukrainian Helsinki Union’s press service 

started working in July 1988 with the following 

membership: V. Chornovil (the head of the press 

service, the editor of the “Ukrayinskiy Visnyk” 

magazine), V. Barladianu (a member of the 

“Ukrayinskiy Visnyk” editorial board),                           

M. Goryn (a member of the “Ukrayinskiy 

Visnyk” editorial board), S. Kyrychenko                         

(a member of the “Ukrayinskiy Visnyk” editorial 

board), V. Shevchenko (a member of the 

“Ukrayinskiy Visnyk” editorial board),                               

P. Skochok (a member of the press service),                   

S. Nabok (responsible for the publishing of the 

newspaper “Ukrayinskiy Visnyk”), 

Ya. Kendzior (responsible for the cinema and 

photo network) and T. Chornovil (responsible for 

tape recorder editions). For the communication 

with the mass media, responsible in Kyiv were 

M. Gorbal, L. Lokhvitska, O. Shevchenko; in 

Lviv – B. Goryn, in Moscow – A. Dotsenko. 

Financing of the press service and the magazine’s 

publishing was made at the expense of voluntary 

donations of readers (the size of those donations 

amounted to 20-250 rubles). In addition, some 

funds were transferred to the press service by the 

Ukrainian Helsinki Union’s foreign 

representation and the human rights organization 

“Americans for Human Rights in Ukraine” 

(Kozhanov, 2014). 

 

At that time, the search for the most effective 

method of informing the Ukrainian society 

continued. In particular, it was planned to release 

“a thick” version of “Visnyk” quarterly, and 

“Ukrayinskiy Visnyk – Express” (a magazine of 

a smaller format containing actual materials on 

the Ukrainian socio-political events) – twice a 

month; besides, between the releases of 

“Ukrayinskiy Visnyk – Express” the leaflets of 

the Ukrainian Helsinki Union’s press service 

were issued. Thus, in particular, during July-

August 1988, 15 informational and journalistic 

leaflets that told, in a timely manner (on the 

second-third day) about the events hushed up or 

distorted by the official press, were published. 

The press service leaflets were sent to the 

addresses of both official as well as off-censorial 

mass media organs of the USSR and abroad. 

 

In January 1989, work on the formation of the 

information bureau of the Ukrainian Helsinki 

Union’s press service in Kyiv (headed by                        

S. Nabok) and Moscow had begun. The 

Moscow’s correspondent office of the Union was 

headed by A. Dotsenko. On the initiative of                   

M. Muratov (a Union’s member who had earlier 

represented the “Ukrayinskiy Visnyk” 

correspondent office), the Moscow’s press 



Volume 11 - Issue 58 / October 2022                                    
                                                                                                                                          

 

145 

http:// www.amazoniainvestiga.info               ISSN 2322 - 6307 

bureau of the Ukrainian Press Agency (UPA) 

was founded (Danilenko, 2011). 

 

M. Muratov used to send the information 

received from Ukraine to the “Freedom” radio 

station and the Ukrainian Central Information 

Service (USIS) in Munich; besides, M. Muratov 

actively cooperated with T. Kuzio, the Ukrainian 

Insurgent Army’s Director in London. From                  

T. Kuzio, he often received and then brought 

over to his Ukrainian press service colleagues the 

necessary office equipment: computers, printers, 

facsimile devices, etc. Thanks to the Ukrainian 

Insurgent Army, the informational materials 

about the most important events in the Ukrainian 

SSR, collected by the Ukrainian Helsinki 

Union’s members, came to the British mass 

media and the Australian radio listeners. 

 

At the meeting of the All-Ukrainian 

Coordination Council of the Ukrainian Helsinki 

Union on January 21, 1989, the head of the press 

service of V. Chornovil was also made 

responsible for the technical means of the Union, 

as well as for the contacts with its Kyiv, Donetsk, 

Dnipropetrovsk, Ivano-Frankivsk, Moscow 

branches. Simultaneously, V. Chornovil held the 

post of a responsible editor of “Ukrayinskiy 

Visnyk”. Ye. Proniuk, a famous patriot and 

intellectual, became the head of the information 

center of the Ukrainian Helsinki Union, 

coordinating its activity: he carried out control 

over the large-scale subscription campaigns and 

communication with a number of regions 

(Chornovil, 2009). 

 

In 1989, material and technical capabilities of the 

Ukrainian Helsinki Union’s press service were 

extremely limited. The Union had six computers 

(among them – three “Toshiba-1000”, two – 

“Toshiba-1200PB” and one – “Spark”), six 

printers (“Epson-RX-850”, “Brother" and 

"Diconix") and one xerox (“Develop-100”, 

printing speed – 5 pages per minute) (Kozhanov, 

2014). 

 

While speaking about the conditions under which 

the Union had to carry out its information and 

publishing activity, L. Lukyanenko, the head of 

the Ukrainian Helsinki Union, recalled: “An 

obstacle to increase the efficiency of all three 

press centers of the Ukrainian Helsinki Union is 

the lack of an all-Ukrainian network of 

permanent professional correspondents of the 

Union and the delay in informing. Continuation 

of an unfair partocratic monopoly on the mass 

media does not allow the Ukrainian Helsinki 

Union to buy a printing house, have access to 

state radio and television (Kipiani, 2011). Thanks 

to the help of the representatives of our diaspora, 

now almost all branches are provided with 

portable dictaphones, there is a dozen of 

computers and several camcorders. The lack of 

technical culture leads to a frequent output of 

computers. The Executive Committee has failed 

to establish the training of the necessary 

specialists to assure the technically competent 

operation of such equipment” (Lukyanenko, 

2010). 

 

Among the editions founded by the Ukrainian 

Helsinki Union during 1989, it should be 

mentioned “Vilna Dumka” (published since 

September, Lutsk), “Gomin Bukovyny” (since 

October, Chernivtsi), “Sobornist” (since 

October, Boryslav), “Shliakh do Voli” (since 

December, Rivne) and “Obizhnyk” (Kyiv). 

 

It is to be admitted, at that time, the Union had 

actually “monopolized” all the information space 

which remained beyond the state control: thus, 

the Union published over 90% of all the 

circulation of the Ukrainian self-published 

periodicals. The activists of the Union’s centers 

were members of the majority of editorial offices 

of the Ukrainian off-censorial magazines. 

 

However, at the same time, the influence of self-

published press on the Ukrainian society should 

not be overestimated. The development of an 

independent press was constantly hampered by a 

chronic lack of funds, semi-legal status (freedom 

of the press was proclaimed only in June 12, 

1990, by the Law “On Press and Other Mass 

Media”), lack of access to the printing base, and 

the use of administrative pressure by the state 

authorities in their struggle against 

nonconformity. Thus, the self-published editions 

could just rarely boast of their one-time 

circulation exceeding 1000 copies. 

 

In March 1989, a landmark event took place: 

“Golos Vidrodzhennia”, one of the first 

oppositional off-censorial newspapers in the 

Ukrainian SSR, was published. The newspaper 

was made and edited, with his own hand, by S. 

Noboka, a well-known Ukrainian journalist, a 

member of the Ukrainian Helsinki Union. 

Among other informal editions, the newspaper 

distinguished not only in in its form (its 

circulation, printed in Vilnus, exceeded 10 

thousand copies), but also in content. The 

thematic filling of the newspaper consisted of the 

materials of social-political, cultural and national 

historical issues. The newspaper highlighted the 

actual Ukrainian and foreign news, published the 

Ukrainian Helsinki Union’s policy documents of 

the Ukrainian Helsinki Union, the People's 



 

 

146 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

Movement of Ukraine, the Ukrainian Republican 

Party and other democratic associations. 

 

The newspaper’s editorial staff paid a particular 

attention to the problem for human rights’ 

violation in the USSR. The editorial board of the 

“Voice of Renaissance” included V. Chornovil, 

O. Shevchenko, S. Riaboshapka, L. Lokhvytsia 

and L. Miliavskiy (Zinkevich & Obertas, 2010). 

 

During 1990, the network of the Ukrainian 

Helsinki Union’s editions increased significantly 

due to the growth of number of the press organs 

of the Union’s regional and district centers. The 

1980-90 election campaign stimulated the 

emergences of numerous newspapers, ballots and 

leaflets that provided the Ukrainian democratic 

forces with necessary information support in the 

parliamentary elections’ process. It is to be 

admitted, within 1990, the Ukrainian Helsinki 

Union and the Ukrainian Republican Party 

founded 34 printed editions, including 

“Tsentralna Rada” (a Kyiv nonstructural edition 

of the Ukrainian Helsinki Union, chief editor                 

O. Avramenko), “Sobornist” (a Boryslav 

interregional newsletter of the Ukrainian 

Republican Party, chief editor V. Tsvietkov), 

“Kayala” (a Donetsk fiction and publicistic 

magazine, chief editor Ya. Gomza), “Lvivski 

Novyny” (information and publicistic newsletter 

of the Ukrainian Helsinki Union (since 1991 

owned by the Ukrainian Republican Party, 

editorial board: B. Goryn, B. Krutniv, 

G. Levytska and others), “Karpatska Ukrayina” 

(a Mukachevo independent edition, since 1990 

owned by the Ukrainian Helsinki Union), 

“Volia” (an edition of the Chernighiv regional 

organization of the Ukrainian Republican Party) 

and others. 

 

At the beginning of that year, the Ukrainian 

Helsinki Union was struck with a crisis – what 

made the head of the press service V. Chornovil 

create an organization being independent of the 

Ukrainian Helsinki Union – the Ukrainian 

Independent Publishing and Information Union 

(UNVIS). The statement on the UNVIS creation 

in January 9, 1990, informed about an intention 

to create a structure that, with the very first 

opportunity, will be able to move to a large-scale 

activity on a cost accounting basis. The tasks of 

the Ukrainian Independent Publishing and 

Information Union were set as follows: 

 

−     regular publication since January 1990 of the 

magazines “Ukrayinskiy Visnyk” and 

“Ukrayinskiy Vopros” (Moscow), the 

newspaper “Golos Ukrayiny” and a weekly 

periodical “Informator” as independent 

press multi-copy organs; 

−     creation of The Library of “Ukrayinskiy 

Visnyk”, that is, a printing house to publish 

original books and brochures mainly of the 

social-political series; 

−     creation of a correspondent network and 

transmission on a contractual basis of the 

information to the press and radiotelegraphic 

agencies, as well as some separate 

publishing houses in the USSR and other 

countries; 

−     organization of joint publications or reprints 

of products of other publishing groups or 

informal organizations, as well as 

organization of reprinting their and own 

products in other countries. 

 

In March 23, the Constituent Assembly of the 

Organization took place in Lviv. The Assembly 

members listened to, and, after having discussed, 

adopted as a basis a draft statute of the Union, 

proposed by V. Barladianu. The Assembly then 

elected the Board of UNVIS as well as managers 

of services, employees and technical workers, 

appointed the editors of the magazines 

“Ukrayinskiy Visnyk” and “Ukrayinskiy 

Vopros” (Moscow), the newspaper “Golos 

Ukrayiny” and the weekly periodical 

“Informator”.  

 

Alongside with V. Chornovil, the head of the 

newly formed Union, the founders of the UNVIS 

were members of the Ukrainian Helsinki Union 

– V. Barladianu, A. Dotsenko, S. Naboka, 

Ya. Kendzior, S. Matsko, O. Shevchenko and              

V. Yavorskiy. 

 

The association of journalists and writers closely 

cooperated with all patriotic forces of Ukraine – 

the People's Movement of Ukraine, “Memorial”, 

Ukrainian Language Society, “Zeleniy Svit”, 

Ukrainian Helsinki Union, etc. 

 

The new political reality imposed on the 

leadership of the Ukrainian Republican Party the 

need to create printed organs of the All-

Ukrainian scale. So, as of early 1991, the editions 

“Vyzvolennia” and “Samostiyna Ukrayina” were 

founded. 

 

A newspaper “Samostiyna Ukrayina” (chief 

editor V. Goloborodko) enjoyed the highest 

circulation among all the newspapers founded by 

the Ukrainian Republican Party; it had been 

started to be published in February. The 

publisher's imprint of the newspaper informed 

that the edition would be published in Ukrainian 

and English, and in the future also in French and 



Volume 11 - Issue 58 / October 2022                                    
                                                                                                                                          

 

147 

http:// www.amazoniainvestiga.info               ISSN 2322 - 6307 

German. The newspaper contained original 

works of Ukrainian historians, philosophers, 

writers and political analysts.  

 

However, the organizational and thematic level 

of “Samostiyna Ukrayina” didn’t correspond to 

the requirements put to the Party’s official 

newspaper – mainly because the newspaper was 

published irregularly at the start. 

 

A new chief editor, I. Kravchuk, was appointed 

in quiet a short time; thanks to his efforts, the 

newspaper started being published each week. 

Later on, after acquiring a new accommodation, 

the Ukrainian Republican Party's leadership 

allotted two rooms to the editorial office – yet 

even that was not enough for its normal work. 

Moreover, with a rise of the communication 

services’ price, “Samostiyna Ukrayina” became 

on the verge of closing. The situation was saved 

by the Ukrainian Republican Party's Secretariat, 

which allocated the necessary 100 thousand 

rubles in support of the newspaper (Kozhanov, 

2014). 

 

In February, “Vyzvolennia”, a newspaper of the 

Ukrainian Republican Party's Secretariat, started 

being published on the initiative of R. Koval (in 

1990, the newspaper was titled “Prapor 

Antykomunizmu”). In his summary report at the 

Second Congress of the Ukrainian Republican 

Party in June 1, 1991, L. Lukyanenko noted in 

relation to “Vyzvolennia”: “Because of the 

political immaturity of its author, R. Koval, and 

because of my having not controlled it 

whatsoever, a number of doubtful, or even 

directly false articles were published in the 

newspaper – the articles which created a 

completely wrong perception of our party among 

the readers. As it seems, for a new Party’s 

leadership, this newspaper may become a place 

for the theoretical articles to be printed at, until 

the Party becomes able to launch its own 

magazine” (Lukyanenko, 2010). 

 

In what concerns the magazine, it should be 

noted that the Republicans from the very 

beginning tried to create a powerful socio-

political edition such as “Ukrayinskiy Visnyk”, 

the edition which would cover the theoretical 

principles of the national ideology, the views of 

the Party’s leaders and works on patriotic topics. 

For this purpose, a number of unsuccessful 

attempts had been made to turn a famous self-

published magazine “Poroghy” (chief editor Ivan 

Sokulskiy) into a party printed organ. It is to be 

admitted, the problems of the theory and political 

practice of the Ukrainian Republican Party were 

partially represented in “Respublikanets”, the 

magazine which started being published since 

1991 by the Lviv Department of the Ukrainian 

Republican Party. 

 

In addition to the above mass media organs, 

during 1991, the Ukrainian Republican Party’s 

local centers founded 10 other editions. In July, 

“Vyzvolniy Shliakh” (a newspaper of the Brody 

district Party’s center) and “Ogliadach”, as well 

as “Gomin Voli” (press organs of the 

Nadzbrachanska organization of the Ukrainian 

Republican Party and the People’s Movement of 

Ukraine) were published. The Party’s 

information and press service also published 

“URP-Inform”, a press bulletin with the content 

of three weekly meetings of the Secretariat of the 

Ukrainian Republican Party, as well as other 

important information. Besides, at that time, 

newspapers of the Ukrainian Republican Party’s 

regional centers – “Za Nezalezhnist” (Ivano-

Frankivsk), “Nezalezhnist” (Lviv) and 

“Ternystiy Shliakh” (Ternopil), which had been 

founded still in 1990 – continued being published 

(Kozhanov, 2014). 

 

As of June 1, 1991, the information and press 

service of the Lviv regional organization of the 

Ukrainian Republican Party functioned in Lviv. 

In previous years, the service consisted of three 

press bureaus in the cities of Kyiv, Lviv and 

Moscow. With the emergence of the possibilities 

of contacting directly the foreign mass media – 

for example, the radio “Freedom” – the Kyiv’s 

press center turned into an information agency 

“Respublika”. The agency, though being not 

subordinated to the Ukrainian Republican Party, 

worked closely with it. It is to be admitted, the 

Moscow press bureau had already lost its 

previous significance, therefore, only a 

representation of the information and press 

service remained in that region (Derevinskiy, 

2011). 

 

Compared to the period of “semi-legal” 

existence, the conditions of informational 

activity of the Ukrainian Republican Party in 

early 1990s didn’t undergone any significant 

change. The problem of finding of working 

rooms for the editorial offices of the newspapers 

“Samostiyna Ukrayina” and “Vyzvolennia” 

besides, the information press service did not 

have enough necessary equipment (computers, 

offset machines, xeroxes), it also lacked 

professional staff who could be involved in 

collecting information in the regions. The 

editorial groups of the Ukrainian Republican 

Party’s most local editions were forced to 

constantly get adapted to hard economic 

conditions. Thus, for example, “Nezalezhnist”, a 



 

 

148 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

newspaper of the Lviv regional organization of 

the Ukrainian Republican Party, during 1990-

1991 changed its place of publication three times: 

the issues 1, 2 (1990) and 3 (1991) were printed 

in Pustomyty; issues 4-8, 10, 11 –  in Nesteriv; 

issue 9 – in Striy, Lviv region. The newspaper 

“Galytskiy Visnyk” was typed in Borshchiv, but 

published in Chortkiv. “Respublikanets 

Chernighivshchyny”, an edition of the 

Chernighiv regional organization of the 

Ukrainian Republican Party, was published as a 

supplement to “Za Nezalezhnist” (an Ivano-

Frankivsk newspaper) 

 

The People’s Movement of Ukraine, initially a 

public political organization, and later on, a 

party, became an ideological foundation of the 

Ukrainian oppositional self-published press 

(Kulchytskiy, 2010). In different Ukrainian 

regions, the Movement established press organs 

of its regional organizations. Thus, the first issue 

of “Golos Karpat”, the newsletter of the 

Carpathian Zonal Department of the People’s 

Movement of Ukraine for the Restructuring, was 

published in June 1989. The issue contained a 

resolution on the formation of the Lviv regional 

organization of the People’s Movement of 

Ukraine For the Restructuring, whose Presidium 

included a poet R. Bratun, a People’s Deputy of 

the USSR I. Vakarchuk, as well as O. Blokh,              

M. Golubets, M. Goryn and others. 

 

In July 1989, the first issue of the Kyiv’s “Visnyk 

Rukhu” was published. The issue contained an 

appeal to the readers noting that this newspaper 

could not be bought in a street-kiosk, it couldn’t 

be told about in a daily review of the press on the 

radio, either. Because this newspaper was an 

independent one, whose purpose was to bring to 

the reader's audience the truth about the 

Movement, to attract as many people as possible. 

The newspaper was issued by the editorial group 

of the Ukrainian People’s Movement, the 

Ukrainian Society “Memorial" and 

“Spadshchyna”, a Ukrainian Culture and 

Lifestyle Club. Besides, in July, “Vilne Slovo”, a 

newspaper of a number of groups of the People’s 

Movement of Ukraine, was published.  It 

contained information on the change of the name 

“Visnyk Rukhu” into “Vilne Slovo”, and an 

article “For the Unity of All Good and Honest 

People” by Ivan Drach, which affirmed that “the 

Movement lives” and that “its existence is 

necessary”. Besides, the newspaper also 

contained an appeal to the people of the 

Ukrainian Soviet Socialist Republic on the fact 

of dissemination of defamatory rumors about the 

Movement, telling: “Don’t believe the deception 

stories about the Movement! The Movement is 

hope; the Movement is unity of people”. The 

document was signed by Ivan Drach, Dmytro 

Pavlychko, Volodymyr Yavorivskiy, Vitaliy 

Donchyk and Leonid Sanduliak. On its pages, the 

newspapers reported that in July 9, 1989, the 

Constituent Assembly of the People’s Movement 

of Ukraine of the city of Chernighiv and the 

Chernighiv region took place (Central State 

Archives of Public Organizations of Ukraine 

(n/d), p. 11). 

 

At that time, an edition of the Lviv regional 

organization “Viche” was published. The second 

issue of the newspaper contained an analytical 

article by M. Kosiv, dedicated to the problem of 

formation of the People's Movement of Ukraine 

and its political confrontation with the 

authorities’ organizations (Danylenko, 2018). 

 

In August 1989, the first issue of “Dumka”, a 

newspaper of the Kirovograd coordinating 

council of the People's Movement of Ukraine, 

and the third issue of “Na Spolokh”, an edition of 

the People’s Movement of Ukraine in Kharkiv, 

came out into the world. “Dumka” placed an 

appeal “To the Countrymen – Kirovograders” 

telling about the beginning of publication of the 

region’s newspaper and informing about the 

People's Movement of Ukraine. In meanwhile, 

“Na Spolokh” contained greetings from 

Volodymyr Yavorivskiy to the participants of the 

conference of the Kharkiv regional organization; 

the conference was held in early September 

1989. The newspaper, in its heading “Our 

Position”, contained an appeal to the Presidium 

of the Supreme Council of the Ukrainian SSR as 

for the CPU attempts to preserve its privileges in 

the election campaign. The newspaper also 

contained an announcement on the All-Ukrainian 

Constituent Congress of the People’s Movement 

of Ukraine For the Restructuring. 

 

“This event will have an epoch-making value for 

our people”, pointed out the newspaper’s 

publishers Volodymyr Sagaidachniy, Mykola 

Khvylia and Valentyna Ovod in the 

announcement. It is to be admitted, the surnames 

were possible to be not true, if taking into account 

the time of the newspaper’s release (Kaminskyi, 

1990). 

 

On the same month, a newspaper “Rada”, the 

edition of the Rivne regional organization of the 

People’s Movement of Ukraine for the 

Restructuring, was firstly published. The 

newspaper contained information on the 

conference of the Rivne regional organization of 

the People's Movement of Ukraine for the 

Restructuring dated July 22, and the list of 



Volume 11 - Issue 58 / October 2022                                    
                                                                                                                                          

 

149 

http:// www.amazoniainvestiga.info               ISSN 2322 - 6307 

speakers, including Mykola Porovskiy, 

Mykhailo Goryn, Vasyl Chervoniy, Volodymyr 

Soroka and others. The newspaper also contained 

a sample of events, the resolution of the 

Constituent Conference and an article “What is 

the People's Movement of Ukraine for the 

Restructuring Needed for” by V. Shkuratiuk 

(Kasianov, 1995). 

 

The Ivano-Frankivsk regional organization of the 

People's Movement of Ukraine for the 

Restructuring also had its own printed organ; 

thus, the first issue of “Galychyna” edition 

contained a Resolution on the creation of the 

Ivano-Frankivsk regional organization of the 

People's Movement of Ukraine in August 12, 

1989. The chosen regional council of the 

Movement included: Yuriy Andrukhovych, 

Petro Arsenych, Zinoviy Duma, Mykola 

Yakovyna and others, 30 persons in total 

(Danilenko, 2011). 

 

The Resolution contained a decision to publicize 

the documents approved by the Conference, 

including the appeal to the region’s citizens.  

 

In December 1989, “Chornomoryia”, the 

newspaper of the Mykolaiv regional organization 

of the People's Movement of Ukraine, was 

published for the first time (Kozhanov, 

Shypotilova, 2017). The issue contained the 

greetings upon the occasion of the New Year and 

Christmas holidays, the resolution of the 

Constituent Congress of the People's Movement 

of Ukraine on the national symbols, the article of 

Viacheslav Chornovil “The Wait is Over” and 

the first comment in the September 1989 Plenum 

of the Central Committee of the CPSU. A reply 

“The Memory a la Mykolayiv” was the reaction 

to renaming of the Plekhanivska Street into the 

Potiomkinska Street in October 1989 

(Shypotilova, Loginov, 2019). 

 

Alongside with the editions published only by the 

People's Movement of Ukraine, there also were 

the editions published by various informal 

organizations which had been the precursors of 

the Movement, and whose ideological 

orientation was as that of the Movement in a 

broad understanding of the term. Besides, those 

editions contained a great factual material on the 

Movement’s public activity.  

 

The tendency of consolidation of national 

democratic forces is traced on the pages of 

“Dzvin”, the publication of the Ternopil regional 

society “Memorial”. Thus, in the newspaper’s 

August issue it is noted: “In June 21, 1989, the 

first meeting of the heads of the People’s 

Movement of Ukraine and the regional society 

“Memorial” with the Soviet and party leaders of 

the city took place in the Philharmonic of the city 

of Ternopil. In their speeches, the representatives 

of public organizations unanimously expressed 

claims to the city’s heads on their repressive 

actions against the organizations of the 

Movement, “Memorial” and their supporters. 

 

Conclusions 

 

Taking into account the above, it is to be admitted 

that a significant number of regional editions of 

the People's Movement of Ukraine and the 

Ukrainian Republican Party failed to survive the 

hard time of the first post-Soviet years. In the 

researched period, only the central mass media, 

which received a financial support from the 

Party's governing bodies, continued to be 

published relatively stable. 

 

Thus, the Ukrainian Helsinki Union, the 

Ukrainian Republican Party and the People’s 

Movement of Ukraine played a key role in the 

formation of the Ukrainian independent 

periodicals in the late 1980s. Being outside the 

control of censorship bodies, the Union’s press 

focused the attention of society on the most 

urgent problems of the Soviet reality, thus having 

deserved trust and significant commitment of the 

citizens. Having had united under the leadership 

of the Ukrainian Helsinki Union - the Ukrainian 

Republican Party and the People’s Movement of 

Ukraine, the nonconformists managed to create a 

wide network of off-censorial mass media, which 

covered all regions of the Ukrainian SSR and 

made it possible to promptly inform the public 

about the activity of the organization and actual 

social-economic issues. The off-censorial 

editions learned the whole experience of political 

struggle and the organizational potential of the 

former political prisoners and dissidents, created 

a single possible tribune for the speech of the 

Ukrainian intelligentsia. It is from this tribune 

that the goals and objectives of the opposition 

movement were proclaimed. 

 

After the reorganization of the Union into a 

political party, its former informal editions 

became the printed organs of the Ukrainian 

Republican Party, continuing to serve to the 

cause of the Ukrainian state’s development and 

to promulgate the ideological principles of all the 

national-democratic forces of the country. 

 

Bibliographic references 

 

Bazhan, O. (1998). “Samvyd” as a means of 

disseminating objective information about 



 

 

150 

www.amazoniainvestiga.info         ISSN 2322 - 6307 

Ukraine in the 60’s and 80’s. From the 

archives of VUCHK-GPU-NKVD-KGB. 

http://www.reabit.org.ua/magazine/1998/ 

Bazhan, O. (2013). From the history of the 

dissident movement in the Odessa region in 

the second half of the 1950’s-1970’s. South 

of Ukraine: ethno-historical, linguistic, 

cultural and dimensions. Kherson: Hrin D.S. 

http://resource.history.org.ua/item/0008785 

Central State Archives of Public Organizations 

of Ukraine (n/d). Website, fund 271, 

description 2, page 11. URL: 

https://old.archives.gov.ua/Eng/Archives/ca0

2.php 

Chornovil, V. (2009). Works in ten volumes. 

Kyiv: Smoloskyp. 

Danilenko, V. (2011). The Way to Independence: 

Public Movements and Public Sentiments in 

the Ukrainian SSR in the second half of the 

1980s. Ukrainian Historical Journal, 4, 22. 

Danylenko, V. (2018). Ukraine in 1985-1991: 

Last Chapter of Soviet History. NAS of 

Ukraine. Institute of History of Ukraine. 

Kyiv: Institute of History of Ukraine. 

http://resource.history.org.ua/item/0013985 

Derevinskiy, V. (2010). Ukrainian Helsinki 

Union under a Repressive Pressure of Soviet 

Power. Pages of History: A Collection of 

Research Works, 30, 183-192. 

https://ela.kpi.ua/handle/123456789/10142 

Derevinskiy, V. (2011). Reorganization of V. 

Chornovil of the press-service of the People’s 

Movement of Ukraine. Bulletin of the 

Precarpathian University. History, 20, 112-

119. 

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpu_Ist_2011_20

_16 

Dziuba, I. (1970) Internationalism or 

Russification? K.: Publishing House "KM 

Academy". 

http://litopys.org.ua/idzuba/dz.htm 

Kaminskyi, A. (1990). At the transitional stage 

(“Publicity”, “restructuring” and 

“democratization” in Ukraine). Munich: 

Ukrainian Free University. 

Kasianov, G. (1995). Those Disagreeable: 

Ukrainian Intelligentsia in the Movement of 

Resistance of the 1960’s – 80’s. Kyiv: Lybid. 

[In Ukranian] 

Kipiani, V. (2011). Publishing Activity of the 

Ukrainian Helsinki Union. Young Nation: 

almanac. Special Issue: Ukrainian Helsinki 

Union: conference materials to the 20th 

anniversary of its establishmen. Nación 

joven, Número especial , 46-48. 

Kozhanov, A., & Shypotilova, O. (2017). Public-

political movement in the South of Ukraine 

and the decommunization processes in the 

late 1980’s and early 1990’s. South of 

Ukraine: ethno-historical, linguistic, cultural 

and dimensions, 6, 431-436.  

http://resource.history.org.ua/item/0013171 

Kozhanov, A. (2014). Press of the National 

Democratic Forces of Ukraine During (1991-

1996). Intelligentsia and Authorities, 30,  

155-161.  

http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789

/1256?mode=full 

Kulchytskiy, S. (2010). The Birth of the People’s 

Movement of Ukraine. Ukrainian Historical 

Magazine, 1, 8-22. 

https://acortar.link/pdqHSj 

Lukyanenko, L. (2010). On the History of the 

Ukrainian Helsinki Union. Kyiv: Phoenix. 

Obertas, O. (2010). Ukrainian Self-Publishing: 

Literary Criticism and Publicism (1960s – the 

Beginning of the 1970s). Kyiv: Smoloskyp.  

Proniuk, Ye. (1964) The state and tasks of the 

Ukrainian liberation movement. Helsinki. 

https://helsinki.org.ua/kerivni-orhany/evhen-

pronyuk/ 

Salaban, N. (2019). Self-Publishing: “I Myself 

Write, Print, Distribute and I Myself am 

Imprisoned for That”. Chitomo. Retrieved 

from https://chytomo.com/samvydav-sam-

pyshu-sam-drukuiu-sam-poshyriuiu-sam-za-

tse-sydzhu-v-tiurmi/  

Seko, Ya. (2012). Origins of Ukrainian self-

publishing. Ukraine–Europe–World. The 

International Collection of Scientific Works. 

Series: History, International Relations / 

Editor-in-chief L. M. Alexiyevets. – Is. 9: 

Ukraine–Europe–World: We create history 

TOGETHER. Dedicated to Euro-2012. – 

Ternopil: Publishing House of Ternopil V. 

Hnatyuk National Pedagogical University, 

73-79. 

http://catalog.library.tnpu.edu.ua/naukovi_za

pusku/ukraine_europe/Zbirnyk9.pdf 

Shanovska, O. (2017). Ukrainian Self-Publishing 

as a Form of Soviet Dissidence. Canadian-

American Slavic Studies: Online Publication. 

[In Ukranian] 

Shypotilova, O., & Loginov, O. (2019). In the 

Watercourse of the Rukh: Public Political 

Activity of the Mykolaiv Organization (1989-

1996) (To the 30th Anniversary of the 

People’s Movement of Ukraine). Kherson: 

Oldi-Plus. [In Ukranian] 

Zinkevich, O., & Obertas, O. (2010). Movement 

of resistance in Ukraine: 1960–1990: 

encyclopedic guide. Kyiv: Smoloskyp. 

http://resource.history.org.ua/item/0010358 

  


